l'impressionisme va ser un moviment francès o el cubisme espanyol,
l'expressionisme tingué una arrel profundament alemanya. L'arribada de
l'impressionisme a Alemanya a final del segle XIX i principi del XX no podia
donar resposta a un malestar social que ja feia preveure un desenllaç terrible,
la Primera Guerra Mundial. En els cercles intel·lectuals i artístics alemanys
l'amargor s'apoderà dels seus membres i amb aquesta la necessitat de cercar
noves dimensions a la representació de la realitat i de la imaginació. Enfront
del naturalisme i el positivisme que havia envaït l'impressionisme, aquests
artistes defensaven un art més personal i intuïtiu, fonamentat en l'expressió
en lloc de la impressió, entesa aquesta com la plasmació de la realitat. Tot i
que ambdós moviments recorreran a temàtiques semblants (paisatge, nus, escenes
urbanes o els plaers de la vida), en aquest nou moviment la subjectivitat
estava tenyida del pessimisme i de l'angoixa vital que la industrialització,
amb l'alienació i aïllament de l'individu, i l'Alemanya prebèlica dugueren.
L'expressionisme influí en manifestacions artístiques diverses, com la música,
el teatre, la dansa, la fotografia, la literatura, les arts plàstiques o el
cinema. D'aquesta darrera, de la qual cal destacar la gran influència que
tingué en tot el cinema posterior, amb els contrapicats, les ombres, etc., ja
en parlarem en el seu moment.
Si bé no fou un
moviment homogeni i presentà gran diversitat d'estils, com l'expressionisme
modernista de Munch, el fauvisme de Rouault, el cubisme i futurisme de Die
Brücke, el surrealisme de Klee o l'abstracció de Kandinsky, la seva influència
posterior ha estat decisiva. Amb la promoció per part del govern americà de
l'expressionisme abstracte els anys cinquanta s'instituí una concepció de l'art
que, si bé va tenir la seva contraproposta en el pop art, el minimal i el
conceptual, encara avui gaudeix de gran presència en la creació contemporània.
Tant és així que nombrosos historiadors de l'art assumeixen l'expressionisme com
la lingua franca de l'art
contemporani. La nova figuració n'és un exemple evident.
Al CaixaForum de
Barcelona, fins al 29 de maig, teniu ocasió de contemplar una magnífica
exposició monogràfica de Max Beckmann (Leipzig, 1884 - Nova York, 1950),
l'artista alemany més important del segle XX. Quaranta-nou obres, entre
pintures, una carpeta de litografies i dues escultures, ens permeten aprofundir
en l'obra d'un pintor que desenvolupà una pintura personal de caràcter
realista, on la pulsió simbòlica de la tradició alemanya medieval impregna les
figures, monumentals i hieràtiques alhora. L'amargor, el sarcasme i la ironia
són presents tant en la seva obra anterior a 1937, quan encara viu a Alemanya,
com en la posterior, després que el govern nazi l'inclogués en l'exposició
d'art degenerat i hagués de fugir, primer a Amsterdam i després a Nova
York. L'experiència de l'exili va tenir
un gran impacte en la seva persona i en la seva obra. L'exposició posa en
relleu aquest fet mitjançant quatre metàfores que a Max Beckmann li serviren
per expressar el dolor d'aquest tràngol: la màscara, la Babilònia elèctrica, el
llarg adéu i la mar.
Ser expulsat de la
teva pròpia llar és ser privat de les teves arrels i per tant d'un component
essencial de la teva identitat. Max Beckmann tractà a partir de 1937 el
problema de la identitat mitjançant la idea de màscara. Reiteradament pintà
autoretrats o persones emmascarades o disfressades, com en el seu tríptic Mascarada,
en què ell i la seva dona participen en una festa de carnaval als Estats Units,
en una de les obres més imponents de l'exposició.
A l'Alemanya de
començament del segle XX la migració del camp a la ciutat posà en relleu com
els vincles naturals i identitaris del món rural s'esvaïen a la ciutat, on el
racional i l'utilitari produïen un desarrelament i una manca d'identitat en el
ciutadà, ara anònim. La ciutat i el seu estranyament adquiria així les
característiques d'un exili, com a la Babilònia descrita a la Bíblia, on els
jueus, davant una multitud que adorava falsos deus, veien amenaçada la seva
identitat com a poble.
Per Beckmann
naixement i mort són les dues cares d'una mateixa realitat, i la nostra
ignorància del que ens oferirà el destí, un llarg adéu, un llarg exili. Gran natura morta amb escultura negra
pren el caràcter barroc de les vanitas,
al·legoria de la mort.
Finalment, Beckmann
trobà en la mar un argument al voltant d'un viatge en el qual la vida desemboca
i es renova en un moviment perenne. L'exposició acaba amb Els argonautes,
una obra en la qual una deïtat assenyala un horitzó que pot ser la conquesta
del velló d'or o el destí fatal, aquell que el pintor va trobar el mateix dia
que va acabar la pintura, quan va morir d'un atac de cor, un 27 de desembre de
1950 a Nova York.
Sin comentarios
Para comentar es necesario estar registrado en Menorca - Es diari
De momento no hay comentarios.