La duración máxima de forma ininterrumpida en un mismo cargo de gobierno institucional en representación del PSM Més per Menorca no puede ser superior a ocho años, según los estatutos del partido. La limitación afecta a Joana Gomila, alcaldesa de Ciutadella, y parte de su equipo, que habrán cumplido ocho años en el cargo en mayo de 2023 cuando se celebren las nuevas elecciones.
Es una restricción que solo afecta, de hecho, a la candidatura de Ciutadella, que es la única que se presenta bajo estas siglas.
El mismo artículo estatutario ofrece la posibilidad de alterar esa restricción. «En casos específicos, excepcionalmente y de manera motivada, se puede ampliar este mandato.No obstante, la asamblea ha de decidir si acepta o no esta ampliación de mandatos en un mismo cargo». Por tanto, si Joana Gomila y su equipo quieren continuar, deberán recurrir a la opinión soberana de la asamblea del partido.
La alcaldesa de Ciutadella apunta que ahora ha de seguir en la tarea que los vecinos le han encomendado en este mandato y se muestra reacia a realizar valoraciones sobre su continuidad, aunque la carta de la asamblea le da opciones para volver a jugarse la Alcaldía.
No deja de ser curioso que las normas internas del PSM corten el camino al mejor valor electoral del partido. Gomila ha encabezado una lista que por primera vez en 40 años ganó unas elecciones (2015) para el PSM y que revalidó la victoria cuatro años después mejorando los resultados y la diferencia respecto a la segunda opción.
Dado que el objetivo de un partido que se presenta a la contienda electoral es ganarla, Gomila cuenta con argumentos para justificar ante la asamblea su interés, si es que lo tiene y lo expresa, de volver a competir. Su voluntad personal es el primer factor a tener en cuenta en una ecuación que, en primer lugar, ella misma ha de despejar.
Otra opción es el recurso manido de todos los partidos de premiar o consolar a sus candidatos en la lista del Parlament. Al cambiar de institución se liberaría del corsé de los estatutos, pero la función política no tiene punto alguno de comparación.
Més per Menorca
El resto de candidatos del PSM que forman parte de listas de Més per Menorca no están sometidos a esta limitación. «Yo soy militante del PSM pero candidato de Més», explica Miquel Àngel Maria, coordinador de este partido. Las candidaturas de Més se forman en función de sus propios estatutos, que no ponen límite alguno de mandatos.
La norma de Més rige para las dos candidaturas, la del Consell y la del Parlament, que se presentan bajo esa marca, donde en las próximas semanas, durante el periodo de presentación de listas para las primarias, se conocerá si aumenta o no la competencia entre candidatos que opten a los puestos de salida.
Alaior, tras el anuncio de Junts per Lô de no volver a concurrir bajo ese nombre y la disolución de la coalición, abre un nuevo escenario. Es una oportunidad para que Més amplíe la fuerza de su marca, si no llega a formarse una agrupación de electores como en el resto de municipios. El PSM ya concurrió en convocatorias pasadas y ha obtenido representación en al menos dos ocasiones en este municipio.
16 comentarios
Para comentar es necesario estar registrado en Menorca - Es diari
Bonu no passa res si són 8 anys de mandat de alcaldesa despuès la presentan per diputada a n'es govern i aixi seguim xupant del bote, res de nou es PSM i Més per Menorca ja són com es demès molt prometre i quan tocat poder ja sé olviden de tot
Estatutos .... Gracias.
¿Pero es que no hay nadie más? ¿NI siquiera en su clan? Nefasta política, que vive de espaldas al ciudadano y sus problemas
baixamanerTu no vius el present, vius encara al mandat d'abans. Ara Gomila fa i deixa fer tot el que ha explicat Bep Bo i encara més. Actualment en matèria de contractació es salta la llei a la torera (ella i els seus regidors) constantment, el favoritisme, l'amiguisme i el balafiament estan a l'ordre del dia. Per cert que ni ella ni el PSM van acabar amb les "mafies" que dius i el xiringuito que s'havien montat els Casasnovas a l'Ajuntament, aquest mèrit tota Ciutadella sap que és d'una altra persona i de un altre partit. El que dius de "sense endiosar-se pel seu càrrec" i "accesible" ho hauries d'escriure en passat, l'alcalde Brondo també tenia aquesta fama i com ella mirava cap a una altra banda i deixava fer, com fa ella actualment fugint dels problemes i abandonant la gestió. Aquesta senyora semblava i pot ser al principi era una "bocanada d'aire fresc", però avui per avui l'aire està ben viciat i esperem que acabi prest perquè ja comença a ser ben irrespirable.
Creo que no la echaré de menos... Hablando del pasadizo de Josepa Rusignol ¿cuándo vuelve a se pasadizo? ¿Dejarán las vallas 10 años para que el óxido las convierta en obra de arte? ¿Los trabajadores encargados de quitarlas están de huelga? ¿No han licitado el quitado we vallas? Las obras con este ayuntamiento como siempre tarde, mal y nunca, siempre dejan algún adorno para que recordemos su magnífica gestión.
Ja era hora!!! Tic tac tic tac...
Pues jo trob que, de lluny, es la millor alcaldesa que hem tingut a ciutadella, amable, cordial, tant te la trobis pel carrer com al super, com qualsevol altre ciutadellenca, sense endiosar-se pel seu càrrec, no com d'altres, sempre accesible. Per jo podria continuar, la mafia local pepera es molt forta i no aturaran de robar, com fa el seu partit a nivell nacional, no ho poden evitar, ho duen en el seu ADN, recordin NERER, recordin tant dies de vergonya de veure l'alcalde Brondo als diaris per robatoris, el tandem Casasnovas que va arrasar i tots els doblers que ens han costat a tots i que encara esteim pagan, els garrovers, fiscals entrant a urbanisme i acases particulars, perseguin delictes de la mafia, ja ens vam equivocar una vegada, pel be de tots els ciutadellencs, no ho tornem a fer i que aquesta bona senyora continui per molts anys, al manco ella es una bocanada d'aire fresc .
Així va començar en Putin... Es límit també eren 8 anys de presidència i va canviar sa constitució per perpetuar-se...
Venga a cerrar el xiringuito y a casita y de paso llevatela a mora que las 2 lejos de la política hacen un bien a menorca
Segur que faran la excepció. El límit dels estatuts del PSM hauria de ser de 4 anys i no de 8, perquè ara Gomila està fent i permetent tot el que criticava desde la oposició. Tirar doblers. Contractar a dit i endollar a amiguetes i amiguets. Passar dels requisits que marca la llei de contractes. No aplicar una relació de llocs de treball que va fer fer i hem pagat els contribuents, només perque no ho volen els policies que perdrien privilegis respecte a la resta de funcionaris. No posar-hi ordre i consentir el creixent desgavell a la policia. Abandonar la gestió i emprar l'ajuntament per fer propaganda i política partidista... I no passa res per la oposició tantíssim flaca que té, i després encara es queixeran de l'abstenció...tothom hauria de votar en blanc!!