L'Auditori de Ferreries va acollir aquest diumenge l'homenatge del Consell Insular de Menorca i els ajuntaments de l'Illa a les víctimes menorquines als camps d'extermini nazi, que es va celebrar en el marc del Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l'Holocaust, que es commemora avui a tot el món en l'aniversari de l'alliberament del camp d'Auschwitz, l'any 1945.
Els parlaments institucionals van deixar pas a les paraules de l'escriptor i investigador Juan Manuel Calvo, que va oferir la conferència «Amical Mauthausen i altres camps, la lluita per la memòria avui», durant la qual va repassar el significat històric de la deportació i els objectius de l'associació Amical de Mauthausen, fundada l'any 1962 en la clandestinitat per antics deportats, i que no va poder ser legalitzada fins a l'any 1978.
L'homenatge va finalitzar amb l'espectacle «Mauthausen. La voz de mi abuelo», un monòleg de la companyia Trajín Teatro basat en les memòries de Manuel Díaz, supervivent del camp de concentració de Mauthausen, interpretat per la seva pròpia neta, l'actriu Inma González. Una obra commovedora gràcies a la qual l'acte va finalitzar amb un cant a l'esperança i a l'humor com a estratègies de supervivència.
Ahir també va tenir lloc a Ciutadella el tradicional homenatge del sindicat CGT als tres ciutadellencs morts a Mauthausen, durant el qual el seu portaveu, Luis Camarero, va fer una crida a «erradicar les proclames feixistes» per evitar que aquell episodi es torni a repetir.
24 comentarios
Para comentar es necesario estar registrado en Menorca - Es diari
Si la libertad no es para todos, no hay igualdad, y sin igualdad no hay libertad ni fraternidad alguna. Si no se permiten homenajes a las victimas del comunismo. ç Es porque se practica una politica sustitutoria: Quitaros vosotros que ahora mandamos nosotros. Es esto lo que se entienda por democracia. O es la Democracia Popular?
En la guerra civil, la represion del bando sublevado era algo planeado y ejecutado a conciencia, bajo el proposito de vencer por el terror, tal y como predicaban los mandos sublevados. Y continuo en la porguerra. El propio Himmler quedo tan impresionado que le pidio a Franco que se moderase. En el bando republicano, las relresalias vinieron dadas por las noticias que llegaban de la barbarie fascista, y el gobierno pronto supo controlarlas. Tal es el caso de Menorca, donde llegaban las noticias de la represion en Mallorca. Ante el descontrol generado por el brigada Marques, el gobierno envio al tte. Coronel Jose Brandaris que puso fin a las relresalias. Esa es la diferencia. El bando nacional actuo con una brutalidad y crueldad consentidas y planificada.
Ya que algunos comparan nazismo y comunismo, conviene tener en cuenta un importante detalle que pasáis por alto. El nazismo duró 12 años de 1933 a 1945. Pero el comunismo, solo en Rusia, 36 años de 1917 a 1953 en que murió Stalin. Si en los dos regímenes hubo campos de concentración y exterminio, sin ser hipócritas decid en que parte hubo mas gente que sufrió y murió.
Para cuándo un homenaje a las víctimas del Atlante?
Cuanta stalinista hay en la isla.....de pena. En Menorca asesinaba la izquierda,pero eso no cuenta.
@Angie. Producela tú si tanta ilusión te hace
Memoria selectiva: justicieros homenajes a los de Mathausen, retirada de placas a los mártires del Atlante.
Encara hi ha qualcú qui creu que nomes els de dretes poden ser feixistes ?. Tenim bons exemples actualment de comportaments feixistes de dirigents que no son de dretes precisament.
jopé que pesadez con el pasado, sin resolver el presente, y obviando el futuro.
Por alusiones. Todo esto que dices es verdad. Ya remarque lo de la miseria y despotismo zarista. Pero por favor, no trates de pasar por alto las purgas stalinistas de los años 30. Fue el regimen del terror. El NKPD era mucho mas extenso y eficaz que la gestapo. Cuando murio el tio Pepote lo primero que hicieron fue purgar su memoria. Todos dieron un suspiro de alivio. Cuando se murio ni se atrevian a entrar en su habitacion. Yo soy de izquierdas. Pero no estoy dispuesto a blanquear a semejante monstruo. Nuestra ideologia no debe, ni puede, hacernos manipular la historia. Ni cuando se habla de Franco, ni Hitler, ni Stalin.