Michael Ignatieff, examinant les societats de vuit estats del món, és del parer que el sistema operatiu moral de la major part de la gent és el llenguatge de les virtuts quotidianes: la tolerància, el perdó, la confiança i la resiliciència. Quan les virtuts quotidianes tenen possibilitat de florir és possible la convivència multicultural i la solidaritat, donant peu a societats on la gent és feliç, i, en canvi, quan des de les institucions, no es fomenten les condicions pel desenvolupament del llenguatge de les virtuts, té lloc la desfeta i s'entra en una espiral negativa, de desconfiança vers les diferències culturals i religioses. En conseqüència, la lliçó és clara: perquè les persones donin el millor de si mateixes, la democràcia ha de funcionar com un rellotge de precisió i les institucions s'han de regir sota els principis de la transparència, la participació col·lectiva, la coordinació i la coherència. La corrupció, l'autoritarisme i el caciquisme institucional contribueixen a la desfeta de les virtuts i a l'anòmia. Malament quan la gent no es fa seu el seu ajuntament (per corrupte i deixat), desconfia de la policia que té més a prop (per violenta i mal educada), no s'empodera de la biblioteca del barri (per no tenir llibres i no disposar de bon personal) i del seu hospital (perquè no té mitjans de cap casta)... perquè llavors tampoc sentirà estima pel seu veí.
Flor de sofre
Tapant forats (i comprant temps) amb l'ecotaxa
01/11/19 0:00
También en Opinión
- Giro de 180 grados en la Seguridad Social: El Gobierno da la vuelta a la edad de jubilación este 2025
- La mejor hamburguesa de Menorca se cocina en Cala Blanca
- Empresas de alquiler turístico estallan contra el Consell de Menorca: «Su campaña es ofensiva»
- Fallece un hombre tras quedar inconsciente en la calle en Maó
- El emblemático Bar Peri de Es Migjorn se pone a la venta ante la falta de relevo generacional