Un plagiari ha de seleccionar textos d'argument clar -se'm va ocórrer llavors- Aquesta seria la primera regla del mètode
Dit d'una altra manera, s'han d'escollir contes o novel·les l'argument de les quals es pugui resumir en uns quants fets o accions. Per aquesta raó, a un plagiari no li convé models com Robbe Grillet o Faulkner, perquè en les obres d'aquests autors el que menys conta és la història. En canvi, són molt més recomanables per a ell escriptors com Saki, Buzzati o el mateix Hemingway. En termes generals, quan més antic sigui el model escollit, molt millor per al plagiari: es poden utilitzar mil contes de la recopilació de Les mil i una nits, però ni un sol d'una antologia d'avantguarda ...
Per a plagiar, és necessari deixar de costat tot tipus de llibres rars, se'm va ocórrer llavors, quedant-me més estranyat encara que quan vaig tenir la primera idea ... Així que vaig agafar de nou el quadern i em vaig posar a comentar la segona regla:
Que no se li ocorri al plagiari escollir cap llibre rar que no estigui traduït a la seva llengua... No, el plagiari no ha de fer servir tretes per aconseguir manyosament el seu objectiu. No ha de dirigir-se, com si d'un lladre de poques mires es tractés, als barris allunyats, o a carrerons foscos, si no que ha de passejar a la llum del dia en els espais oberts del centre de les metròpolis. Ha de dirigir-se al Boulevard Balzac o als Hardy Gardens o a la Hoffmann Strasse o a la Piazza Pirandello... el que, dit d'una altra manera, vol dir que ha d'escollir els seus models entre els autors que estan en boca de tothom. I que no es preocupi. No el descobriran mai. Perquè els clàssics -igual que passa amb els arcàngels- solament són coneguts pels seus noms i per les estampes ...
He agafat la ploma i em disposo a redactar l'enunciat de les regles tercera i quarta
Un exemple explicarà millor que qualsevol altre dissertació com ha de resoldre's el problema del temps i de l'espai. Suposem que el que hi ha que plagiar és una història que passa a Aràbia o a la Edat Mitjana i que els seus dos protagonistes - que estan embolicats en una discussió a causa d'un camell - són Ibu al Farsi i Ali Rayol. Doncs bé, el plagiari ha d'agafar la història en el seu conjunt, però -posem per cas- situant-la a l'Anglaterra d'avui dia. De manera que els protagonistes es convertiran, per exemple, en Anthony Northmore i Philip Stevens, i la causa de la discusió que tenen ells dos, en lloc d'un camell, un cotxe. Aquests canvis, com és fàcil de suposar, portaran amb ells altres mil, amb això la història quedarà pràcticament sense ser reconeguda per ningú ...
Preparar una bona defensa és molt important per al plagiari... Pot passar que un plagiari compleixi punt per punt les anteriors regles i així i tot, es descobreixi el plagi. Qualsevol pot tenir un cop de mala sort, i molt més en cultures d'àmbit reduït, on, a l'haver poc espai, les relacions -en particular les literàries- solen estar plenes d'intrigues, malícia i odi
En canvi, aquest cop de mala sort no per força ha de ser perjudicial per al plagiari; ben al contrari, pot sortir enfortit. Però, per això, li és indispensable, en primer lloc, deixar per tota la seva obra petjades de la que ha prest com model ( "la meva obra no és altre cosa que un homenatge a l'esmentat mestre"); després, i en segon lloc, aprendre alguna cosa sobre metaliteratura ( "No hi ha res de nou sota el sol, ni tan sols en literatura .../... els escriptors no creem res de nou, tots escrivim les mateixes històries. Com es diu, totes les històries bones ja estan escrites, i si no estan escrites, senyal que són dolentes" ); i a continuació, i tercer, obtenir cert prestigi ( Perquè si el seu nom és conegut i sona molt, les raons abans esmentades adquireixen una força i renom extraordinari
----
Missatge del conte: Voleu dir que hi ha alguna història, conte, novel·la o escrit l'argument del qual no estigui ja desenvolupat en el llibre que diuen és el més antic de la història de la literatura, la Bíblia?
----
P.D. Us convido al grup creat al facebook "gaudim amb contes" http://www.facebook.com/group.php?gid=116890661673507
----
Psicòleg i contista
gaudimambcontes@gmail.com
Sin comentarios
Para comentar es necesario estar registrado en Menorca - Es diari
De momento no hay comentarios.